3/24/2017

TALVI-IHO PEHMEÄKSI SHEAVOILLA



Talvinen sää saa ainakin allekirjoittaneen ihon todella kuivaksi, kutisevaksi ja kiristäväksi. Kylmän viiman ja vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi iho on kovilla. Kaiken tämän lisäksi kerroinkin kuinka aloitin ihoa puhdistavan lääkekuurin, jonka isoin sivuvaikutus on ihon kuivuminen ja huulien halkeileminen. Kävin L'Occitanen myymälässä juttelemassa kuivan ihon ongelmastani, ja vastaus löytyi sheavoi-sarjasta. Samalla sain valita mukaani muutamia myyjän suosittelemia shea-tuotteita ja tein ihmiskokeen niiden avulla. Sheavoi todella sai tämänkin ihon pehmeäksi ja joustavaksi, ja erityisesti huomasin eron kun käytin sarjan tuotteita peräkkäin kokonaisena ihonhoitorutiinina.

Sheavoi valmistetaan kuivatuista ja murskatuista pähkinöistä, joista saatavaa massaa vaivataan niin kauan että siitä muodostuu sheavoita. L'Occitanen käyttämä sheavoi tulee Afrikasta, Burkina Fasosta. Kaikki käytetty sheavoi on paikallisten naisten keräämää ja se ostetaan reilun kaupan hintaan. Tälle minulta ehdottoman iso plussa! On aina ihana tietää mistä raaka-aineet tulevat ja että ne on reilusti tuotettu. L'Occitane omistaa myös hyväntekeväisyysjärjestön, joka taistelee sokeutumista vastaan ja muun muassa allaolevassa kuvassa  näkyvän palasaippuan (a 2,50e) tuotto menee tämän järjestön toiminnan tukemiseen. Mielenkiintoisena uutena faktana minulle tuli myös se, kuinka lähes kaikissa brändin tuotteissa on tiedot myös pistekirjoituksella painettuna, ja tällä tavoin tuetaan näkövammaisia asiakkaita.



Tässä alla vinkkini siihen, millaisia tuotteita sheavoi-sarjasta kannattaa valita jos kuiva ja kiristävä iho vaivaa!


KÄSILLE:
-One Minute Hand Scrub
-Shea Butter Hand Cream 
-Shea Nail & Cuticle Nourishing Oil

Kädet ovat ainakin minulla erityisen kovilla näin talvisaikaan. Pakkanen ja jatkuva käsienpesu mm. töissä kuivattaa kädet epämukavasti. Tähän myyjä suositteli ensin hoitavaa, öljypohjaista käsikuorintaa, jonka jälkeen käsille levitetään legendaarinen shea-käsivoide. Tätä kuulemma myydään yksi tuubi maailmassa joka kolmas sekunti! Käsivoiteen lisäksi kynsinauhoille voi tehohoitona käyttää erillistä kynsinauhavoidetta, joka estää lohkeilua ja kipeitä repeämiä. Plussaa hyvästä ja toimivasta applikaattorista tässä tuotteessa.





VARTALOLLE: 
-Pure Shea Butter
-Ultra Rich Body Scrub
-Shea Butter Body Lotion
-Ultra Rich Foaming Bath 

Vartalonhoidossa kosteutus ja päivittäiset suihkut ovat pääosassa. Suihkussa kuorin ihon 1-2 kertaa viikossa pähkinärouheesta ja sheavoista valmistetulla kuorinnalla, joka jättää ihon nahkeaksi. Tämän jälkeen levitän vielä hieman kostealle iholle vartalovoiteen. Vaihtoehtoisesti suihkussa voi käyttää kosteuttavaa kylpyvaahtoa joko vartalonpesuun tai kylpyyn. Kylpyyn voi myös pudottaa 100% sheavoita pienen nokareen, ja antaa sen sulaa veteen. Tätä täyttä voita voi hieroa myös huuliin, hiuksiin tai ihon kuiviin kohtiin tarpeen mukaan. Tästä tuli ihan ehdoton oma lempparituotteeni! Rakastan kaikkea joka on monikäyttöistä ja helppoa mitää mukana.





KASVOILLE SEKÄ HUULILLE: 
Kasvot ja erityisesti huulet kuivuvat Roaccutan-kuurin aikana eniten. Tästä syystä halusin keskittää pääpainon hoitotuotteista kasvoille ja niiden kokonaisvaltaiseen hoitoon. Uskon, että muuttamalla koko rutiinin kerralla kosteuttavaan saan parhaan tuloksen ja kosteutuksen. Aloitan puhdistamalla kasvot aamuisin vanulla ja sarjan kasvovedellä, sen jälkeen levitän sekaiholle tarkoitetun kevyen voiteen. Iltaisin puhdistusöljy hierotaan kuivalle iholle (tällä saa myös silmämeikin pois) ja huuhdellaan suihkussa iho puhtaaksi. Suihkun jälkeen kosteusvoiteen alla tehohoitona käytän kasvoille tarkoitettua sheaöljyä. Huulille levitän huulirasvan muodossa olevaa sheavoita.





Rakastan testata uusia brändejä ja tuotesarjoja, ja toivon että te lukijatkin saisitte näistä inspiraatiota sekä vinkkejä omaan ihonhoitoonne. Voinkin lämpimästi suositella kaikkia edellä mainitsemiani tuotteita, jos kärsit myös kuivasta ja kiristävästä ihosta. Lisää juttua L'Occitanen tuotteista on tulossa vielä myöhemmin, joten jos tuotteista heräsi jotain kysyttävää tai erityisiä toiveita, laitathan ne kommenttiboksiin! Jatkan näiden testailua vielä pitempään ja katsotaan, kuinka ihoni kunto paranee ajan myötä. Näillä tuotteilla tulen ehdottomasti tukemaan myös aknelääkehoitoani koko kuurin ajan. 

PS! Haluan mainita teille vielä mahdollisuudesta, jonka itsekin hyödynsin käydessäni liikkeessä. Kun liityt L'Occitanen kanta-asiakkaaksi (kortiton jäsenyys) ja ostat liittymistäsi seuraavan kuukauden aikana tuotteita 35 eurolla, saat ostosi yhteydessä ilmaiseksi pakkauksen suosikkituotteita matkakokoisina! Kerroinkin tästä jo Snapchatissa mutta jos sinulta meni ohi, käy ihmeessä liittymässä! Pakkauksesta löytyy allaolevat tuotteet.  




* yhteistyössä L'Occitane, tuotteet saatu 


3/21/2017

PÄIVÄ KANSSANI


Torstai, 16.3.2017


7:45 Huomenta! Heräsin juuri ilman kelloa ja otan puhelimen esille. Selailen kaikki somet läpi, eli Instagram. Snapchat sekä Facebook. Yleensä lukaisen myös päivän hesarin nostetut uutisotsikot, ennenkuin jaksan nousta ja pedata sänkyni. 

8:15 Vetäisen aamutossut ja -takin päälle, sitten lähden alakertaan. Laitan kahvin tippumaan, valmistan aamupalan ja avaan iPadilta päivän hesarin näköislehden. Luen lehden, juon kahvin ja syön aamupalan. Tämän jälkeen pesen kasvot, kosteutan ja laitan hiukset. 

9:00 Siirryn yläkertaan kahvikupposen kanssa meikkaamaan. Yleensä minulla menee kiireettömään arkimeikkiin noin puolisen tuntia. Pohjustus, meikkivoide, puuteri, contour, kulmat, ripset ja luomivärit. Lopuksi kiinnitän koko homman setting spraylla. Katselen nykyään aina meikatessani samalla youtube-videoita, erityisesti rakastan meikkitutoriaaleja sekä haul-videoita. 




9:30 Aika pukea vaatteet päälle ja siirtyä päivän hommiin. Ensiksi hoidan blogihommat alta pois - vastaan kommentteihin ja tulleisiin sähköposteihin, editoin kuvia ja saatan julkaista yleensä myös aamusta päivän uuden Instagram-kuvan. Tämän jälkeen selaan seuraamani blogit läpi ja suunnittelen tulevia postauksia. 

11:00 Opiskelujen pariin. Kandin teoriaosuus alkaa olla lähestulkoon kasassa, enää muutaman teoksen viitteet teksin sekaan ja sitten viimeistelen tekstin. Tänään vuorossa oli parin englanninkielisen artikkelin lukeminen, muistiinpanot ja tekstiin sijoittaminen. Toivon että loppuviikosta olisin valmis teoriaosuuden kanssa ja pääsisin kunnolla laatimaan haastattelurunkoa kokoon. 

13:00 Lounasaika. Tänään syön jo lemppariksi muodostunutta Härkis tex mex- salaattia. Laitan siihen jugurttipohjaisen tsatsikikastikkeen, jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja, tacomuruja, paistettua härkistä, punasipulia ja maissia. 

14:00 Nappaan auton alleni ja ajelen tapaamiseen Espooseen. Rakastan autolla ajellessa kuunnella Spotifysta omia tämänhetkiset-listojani, joilla on aina viimeisimmät jumputusbiisit listattuna. Enää harvoin kuuntelen autossa radiota.






14:40 Vielä parikymmentä minuuttia aikaa ennen sovittuja treffejä, joten kiertelen Tigerissa. Huomaan myös että kauppakeskus Ainoan uusi osa on auennut, ja käynkin tsekkaamassa uuden Stockmannin. Uusi osa on todella iso positiivinen yllätys ja sisältä löytyy myös monia hyviä ravintoloita. 

16:00 Hommat purkissa ja asiat hoidossa! Takaisin kotia kohti ja päivällisen tekoon. Tällä kertaa syön päivälliseksi Härkis-tacoja, jotka on helppo valmistaa lounaan salaattipohjasta. 

18:30 Aika vetäistä tanssikamppeet päälle ja lähteä kohti Kuntokeskus Balanssia. Tänään on viikon paras päivä, eli jamipäivä!

20:00 Aivan loppu, mutta mikä euforia! Mikään ei voita parhaiden ihmisten ja ohjaajan seurassa tanssimista, värivalot päällä ja musiikki kovalla soiden. Mielestäni tämä on treeniä ja liikkumista parhaimmillaan, enkä tiedä miten selviäisin viikoistani ilman näitä piristysruiskeita. Sitä paitsi uusi ohjelma 80 alkaa jo sujumaan!

20:30 Suihkuun, saunaan ja iltapalaa nassuun. Tämän jälkeen katselen hetken vielä telkkaria, ennenkuin kaadun sänkyyn selaamaan (taas) somejani läpi. Kyllä, olen addikti. Kun olen jonkin aikaa näperrellyt puhelinta, väsähdän ja käyn nukkumaan. Yleensä nukahdan klo 22-23 välillä. 





3/20/2017

MATOLLA UUTTA ILMETTÄ SISUSTUKSEEN



Meillä on poikaystävän kanssa ollut pitkään vaikeuksia löytää toista sisustukseemme sopivaa mattoa. Kaksi muuta mattoa ovat punaisia persialaisia, joten halusimme telkkarin ja sohvan eteen jotain pehmeää ja pyöreää joka tuohon kohtaan parhaiten mallina sopii. Mistään ei tuntunut löytyvän sopivaa mallia, mutta sitten tärppäsi - nimittäin Sukhimatot otti minuun yhteyttä, ja saimme tilata* itsellemme juuri sopivan huopapallomaton heiltä! 







Jos et aiemmin ole yrityksestä kuullut, niin Sukhimatot tuottaa asiakkailleen käsintehtyjä mattoja. Kaikki tilatut matot valmistetaan käsityönä vasta tilauksen jälkeen! Yksi syy miksi innostuin juuri heiltä maton tilaamaan on myös se, kuinka he tekevät suoraan yhteistyötä mattoja valmistavien käsityöläisten kanssa - heille taataan hyvä palkka ja kunnolliset työolosuhteet. Mattoja valmistetaan Marokossa, Intiassa, Nepalissa sekä Turkissa. Oma huopapallomattoni on valmistettu Nepalissa, ja itse asiassa valmiissa matossa oli mukana kortti jossa luki tekijän nimi. Ihana yksityiskohta, joka tekee matosta entistä henkilökohtaisemman. Tavoitteenani on muutenkin siirtyä entistä enemmän ekologiseen sisustukseen ja kulutukseen, josta syystä tämä matto tuli minulle ihan täydelliseen kohtaan.

Meidän tilaamamme matto on siis pyöreä Shirisha-matto. Matto on 100 prosenttista villaa, joka on mielestäni materiaalina todella miellyttävä. Lisäksihän villa on luonnostaa likaa ja nestettä hylkivä materiaali. Matto on noin pari senttiä paksu ja halkaisijaltaan 90 cm. Koko on kuitenkin tilauksen yhteydessä mahdollista valita juuri itselle sopivaksi, eli myös pienempiä ja suurempia mattoja oli tarjolla. Lisäksi jos haluat värikartan tai pienen näytepalan matoista ennen tilausta itsellesi, sekin onnistuu. Maton saapumiseen tilauksesta kului noin 1,5 kuukautta. 





Mitä te tykkäätte tästä matosta? Mielestäni tämä matto oli ihan nappivalinta tuohon tilaan. Väri on mukava luonnonvalkoinen, ei liian putipuhdas. Lisäksi villa materiaalina on toimiva pienessä yksiössä sillä se tosiaan hylkii nestettä ja likaa. Vaikka matole tippuisikin tahra, on se aina kaksipuoleinen ja käännettävissä myös toisin päin. Seuraavana haaveilen värikkään kirjavasta huopapallomatosta tai Beni Ouarain-matosta, jospa jompi kumpi löytäisi joskus kodistamme myös paikkansa!



* yhteistyössä Sukhimatot, matto saatu. 

3/19/2017

YLIOPISTO Q & A


Näin korkeakoulhakujen aikaan ajattelin, että tästä postauksesta voisi olla monille teille apua! Kysyin muutama päivä sitten snäpissä teiltä, että mitä haluaisitte tietää yliopisto-opiskelusta tai tarkemmin kasvatustieteestä ja aikuiskasvatustieteestä. Tässä vastauksia lähettämiinne kysymyksiin sekä muutamia usein kysyttyjä kysymyksiä yliopistosta. Jos tämän postauksen jälkeen heräsi vielä jotain kysyttävää, vastaan kommenttiboksissa mielelläni.


Tsemppiä kaikille korkeakouluhakuun, muista hakea rohkeasti unelmiesi kouluun ja panostaa koko kevät täysillä pääsykokeisiin. Koulun ovet aukeavat kunhan olet valmis tekemään hurjasti töitä sen eteen! 





YLEISTÄ YLIOPISTO-OPISKELUSTA: 

Mitä tarkoittaa akateeminen vapaus? 
Pääasiassa sitä, että kukaan ei katso yliopistossa perääsi. Luennoilla ei ole läheskään aina läsnäolopakkoa, ja on sinusta itsestäsi kiinni kuinka paljon kursseja luet ja miten paljon valmistaudut tenttiin. Toisille akateeminen vapaus sopii, toisille taas sopii enemmän amk-tyyppinen koulunkäynti. Itse olen viimeksi ollut ns. kunnon luennolla noin vuosi sitten, eli itsenäistä työskentelyä todella on mahdollista tehdä jos niin haluaa.

Ovatko kurssisuoritukset pelkkiä tenttejä? 
Ei! Itse olen viimeisen puolentoista vuoden aikana tehnyt yhden tentin. Kasvatustieteessä erityisesti käytetään paljon esitelmiä, seminaareja, esseitä ja oppimispäiväkirjoja. Tämän lisäksi on mahdollista valita avoimen yliopiston kursseja ja hyväksilukea ne omaan opinto-ohjelmaan. Avoimessa lähes kaikki kurssit voi suorittaa etäopiskellen verkkokurssina tai esseillä. Jopa proseminaarin voi tehdä etäopintoina, kuten minä teen tällä hetkellä. 

Kuinka paljon tentteihin joutuu lukemaan kirjoja? 
Riippuu täysin kurssista ja oppiaineesta. Psykologian kursseilla kirjoja oli tentittävänä keskimäärin 2-3, kasvatustieteessä muistaakseni 1-2. Kauppiksessa tilanne oli hieman eri sillä tein perus- ja nyt aineopinnot oppimistehtävillä jolloin itse valitsen kirjallisuuslistasta teokset ja artikkelit. Niitäkin tulee kuitenkin käyttää vähintään 2 + 2-3 tieteellistä artikkelia. Osa teoksista on alusta alkaen englanniksi. 

Kuinka kauan opinnot yleensä kestävät? 
Tavoiteaika on kandidaatiksi 3 vuotta (180 op) ja maisteriksi 2 vuotta (120op). Jos työskentelet, käyt vaihdossa yms voi valmistuminen kuitenkin hieman venyä. Sanoisin että keskimääräinen valmistumisaika on 5-6 vuotta. Lääkiksessä ja oikiksessa tilanne on toki toisin, joissa keskimäärin menee ainakin 6 vuotta. Yliopistossa voit kuitenkin itse vaikuttaa valmistumisvauhtiin sillä miten tehokkaasti opiskelet. 






KASVATUSTIEDE JA AIKUISKASVATUSTIEDE: 

Kuinka intensiivistä opiskelu yleisen kasvatustieteen opinnoissa on? Onko opintojen ohella mahdollista työskennellä?

Intensiivisyys riippuu varmasti paljon yliopistosta. Meillä Jyväskylässä on mahdollisuus suorittaa paljon kursseja etäopiskellen tai oppimistehtävillä, jonka takia läsnäoloa ei ole paljon. Jotkut kurssit kuitenkin vaativat ehdottoman läsnäolon, kuten kieliopinnot, viestintäopinnot ja seminaarit. 

En työskentelisi ensimmäisenä vuonna. Silloin kaikki asiat tulevat uutena, on paljon opiskelijatapahtumia, tutorointia, tapahtumia yms. Myös itse yliopisto-opiskelu tulee uutena ja siihen tottuminen vie aikaa. Jopa osa-aikainen opiskelu voi siis ensimmäisen opiskeluvuoden aikana olla liikaa. Kuitenkin opintojen myöhemmässä vaiheessa kun itsenäistä työskentelyäkin on enemmän, on mahdollista tehdä osa-aikatöitä opiskelun ohessa jos vain voimavarat sen sallivat. Yliopisto on kuitenkin päätoimista, joten alkuun tekisin vain sitä ja katsoisin sitten myöhemmin mikä elämäntilanne on. 


Vinkkejä VAKAVA-kokeeseen valmistautumiseen? 
Ytimekäs: lue, sovella, kertaa! Itse kävin Valmennuskeskuksen valmennuskurssin yhdessä luokanopeksi hakeneen kaverini kanssa ja pääsimme molemmat ensimmäisellä yrittämällä sisään. Valmennuskeskuksen kurssilla saimme lisämateriaalia aineistoon liittyen, kertasimme artikkeleita pistareiden muodossa ja opettaja selitti vaikeita asioita auki. Lisäksi teimme puolivälissä yhden harjoituspääsykokeen ja toisen kurssin lopussa. Uskon että sitkeän itsenäisen lukemisen ja ryhmän kanssa soveltamisen ansiosta pääsin itsekin sisään ekalla yrittämällä. 


Kuinka vaikea Jyväskylän yliopiston opo-maisteriohjelmaan on päästä? 
Olen itse tähän tietoon hakemassa ohjausalan maisteriohjelmaan vuoden päästä syksyllä. Maisteriohjelmaan hakua varten täytyy koko kanditutkinnon olla kasassa syyskuuhun mennessä ja papereiden ulkona - en siis ehdi ihan syyskuuksi, vaan minulla valmistuminen jää muutamasta kurssista kiinni... Maisteriin on hieman helpompi tietääkseni päästä kuin ns. ylimääräisiin opo-opintoihin. 

Tsekkasin nuo luvut vielä Jyväskylän yliopiston sivuilta ja ohjausalan maisteriohjelmaan oli hakenut vuonna 2016 128 ensisijaista ja  täydennyskoulutukseen haki 241. En mistään löytänyt sitä kuinka paljon ohjelmiin valitaan hakijoita, mutta nyt jos joku osaa tähän sanoa vastauksen niin vastatkaa kommenttiboksiin :)


Millaisia sivuaineita kasvatustieteessä on mahdollista lukea? 
Valikoima riippuu yliopiston tarjoamista mahdollisuuksista. Meillä suosittuja vaihtoehtoja ovat muun muassa erityispedagogiikka, sosiologia, yhteiskuntapolitiikka, historia, kauppatiede ja psykologia. Sivuainevalinnoilla on mahdollista vaikuttaa omaan työelämäsuuntautumiseensa. 



3/17/2017

KOHTI HYVINVOINTIA PT-VALMENNUKSEN AVULLA



Jos seuraat minua Snapchatissa (@lauraannikah), paljastinkin siellä jo hieman tulevien kolmen kuukauden suunnitelmiani. Viimeisen vuoden aikana liikkuminen on hieman jäänyt työ- ja koulukiireiden alle, ja samalla syöminen on repsahtanut epäterveellisempään suuntaan. Jotenkin alkuvuodesta oli sellainen olo, että kropassa ei ole vaan hyvä tällä hetkellä olla. Terveys on mielestäni kaikkein tärkein asia, joka menee myös ulkonäön edelle ja en halua että kroppani kunto sekä ruokavalioni altistavat minua sairauksille. 

Haluaisinkin saada ruokavaliotani rempattua hieman terveellisempään suuntaan, samalla vähentäen sokereita sekä huonoja hiilihydraatteja. Liikunnasta sen sijaan olen saanut taas kiinni oikein hyvin, mutta juuri tuo ruokapuoli ei tunnu oikein sujuvan. Siksi hypinkin innosta, kun saan mahdollisuuden kolmen kuukauden pt-valmennukseen* yhteistyössä Team Nora Vuorion kanssa!





kuva: TeamNora



Joku saattaakin muistaa, että olen aikaisemmin ollut mukana Noran verkkovalmennuksessa. Tällä hetkellä Nora tarjoaa vain henkilökohtaista valmennusta, joka räätälöidään jokaiselle asiakkaalle hänen taustatietojensa sekä toiveidensa mukaisesti - no tämähän sopii minulle vielä paremmin. Aikaisemmalla kerralla tulokset olivat lupaavia, joten siksi uskon että henkilökohtaisella valmennuksella pääsemme vielä paremmin minun ongelmakohtiini kiinni. Tässä postauksessa selitän lyhyesti mistä valmennuksessa on kyse, ja seuraavissa osissa lähdetään pureutumaan tarkempiin yksityiskohtiin. Te lukijani tulette olemaan koko valmennusmatkallani mukana, ja tulen jakamaan blogiin fiiliksiä, edistymistä sekä ajatuksia aina parin viikon välein!

Esitellään tässä vaiheessa sitten se tärkein, eli minun valmentajani! Nora Vuorio on kilpaillut bikini fitnessissä vuosina 2011-2015 ja myös valmentanut lajin urheilijoita. Ammatiltaan hän on personal trainer sekä mind coach, jonka vuoksi valmennuksissa otetaankin huomioon myös mielen merkitys ja näkökulma. Valmennukset eivät sisällä pelkkää saliharjoittelua, vaan ne räätälöidään juuri asiakkaan tarpeen mukaisiksi. Noran valmennuskuulumisia ja elämää pääsee seuraamaan Instagramissa sekä Snapchatissa nimellä @noravuorio!

Valmennus alkaa nyt taustatietojeni kartoituksella, jossa kerron ruokavaliostani, lääkityksistäni, allergioistani yms. Lisäksi kerron omat toiveeni valmennukselle ja sen sisällölle. Tämän jälkeen koostamme valmennukseni kokoon ja aloitamme sen. Yhteydenpito verkko PT- valmennuksessa tapahtuu muun muassa viikottain täytettävän raportin, WhatsAppin sekä tarvittaessa ääniviestien ja puhelujen avulla. Viikottaisen yhteydenpidon avulla mahdollisiin haasteisiin päästään puuttumaan heti, ja niitä voidaan korjata seuraavalle viikolle. 


kuva: TeamNora


Haluan vielä erikseen korostaa, että tässä valmennuksessa on kyse hyvinvoinnista, ei ulkonäöstä. Haluan erityisesti kiinnittää huomiota kehoni terveyteen, hyvään oloon ja ravitsevaan ruokavalioon. Tarkoituksena on parantaa kokonaisvaltaista hyvinvointia valmennuksen avulla, ja tässä Nora onkin mahtava apu hänen ollessa myös mind coach.


Toivottavasti sinäkin pystyt inspiroitumaan tästä matkasta ja yhdessä voimme tsempata toisiamme terveellisempään sekä energisempään elämään. Tervetuloa siis mukaan kanssani kolmen kuukauden valmennusmatkalle!



* yhteistyössä Team Nora, valmennus sponsoroitu